reisijutud

India liiklus

leave a comment »

Alguses oli plaan Shimlasse tsikliga minna. Chandigarh on India mõistes väikelinn (pisut üle miljoni elaniku), nii et sellise nišhivärgiga nagu Royal Enfield‘i rent, sellega siin keegi ei tegele. Leidsin internetist mingi kohaliku, kes lubas laupäevaks, et 102% on hommikul RE olemas ja tipp-topp sõiduvalmis, aga läks nagu hindude lubadustega ikka. Oleks saanud küll ühe Pulsari võrri laenutada, aga tolle sõidumõnu poleks ilmselt riske ja vaeva üles kaalunud, nii et läksin autoga. Chandigarh on muidu iga motomatkaja unistuse, Delhi – Leh teekonna, üks vahepunkt ja mis siin salata, Chandigarh – Shimla 126 kilomeetrit kuuluvad ka sinna teekonda. Kindlasti oleks väga vastik ja nõme olnud seda vahemaad tsikliga põristada. Leh’i juures on muidu maailma kõrgeim motoriseeritult ületatav Khardung La kuru (wtf- kurg?), yhelteljel.ee seltskond on ka just praegu sealkandis tiirutamas. Bulleti pilti näeb siit.

Igatahes, mulle tundub, et need hirmujutud india liikluse kohta ei vasta päris sajaprotsendiliselt tõele, teatud seaduspära on seal ikkagi märgata:

  • tuututamine ja tuledega vilgutamine – sõltuvalt intensiivsusest on erinevaid nüansse, aga üldjoontes tähendab,  et hakkan möödasõitu tegema. Või kui paistab, et ei vastutulev auto läheneb liiga kiiresti, siis intensiivsem tuututamine tähendab, et tõmba pisut kõrvale mees, küll me me mahume kolmekesi ka kahe raja peale. Kui autot ees pole (peamiselt asulas sõites), siis võib tõlgendada, seda kui “ma tulen suure hooga ja ei plaani peatuda”
  • suuremal on alati õigus – hierarhia on siin lihtne, kõige madalamal astmel on jalakäia, neid ei respekteeri keegi ja peavad ise vaatama, kuidas ellu jääda. Natuke kõvemad mehed on jalgratturid, veloriksha ja velotransa mehed, siis tulevad motoriseeritud üksused – mopeedid, motorikshad (tuk-tuk) ja tsiklid. Edasi tulevad tavalised autod ja kallid autod (neil on väike eelis tavaliselt) ja hierarhia tipus on loomulikult veoautod ja rekkad – need võivad vabalt kõik surnuks sõita. Puhas kastisüsteem, ühesõnaga. No vot, kui sa oma kohta hierarhias tead, siis läheb ilmselt kõik hästi ja viga ei saa, aga kui välismaalane oled ja sul mingid teistmoodi ootused on, siis on karistus ka kerge tulema. Ma olen püüdnud teadlikult seda treenida hierarhiamentaliteeti, aga eriti ei ole õnnestunud – ajab ikka sita keema küll, kui sul autojoht toorelt ette keerab rikšhale.
  • tuleb olla valmis üllatusteks – aeg-ajalt nad teevad valge inimese jaoks täiesti mõistmatuid manöövreid, sellist üle kahe raja keeramist, nagu Margusel ja Kriinal oli, analoogilist asja on paar korda ikka näha olnud. Teine üllatus milleks valmis tuleb olla, on see, et pimedast kurvist väljudes tuleb sulle vastu kaks rekkat, üks õiges rajas ja teine sinu rajas. Tavaliselt nad enne sellist manöövrit tuututavad kõvasti ja sa jõuad hoo maha võtta ja/või teepervele sõita, aga kui tee väga kitsas on, siis läheb ilmselt täbarasti.

Mu meelest suured autod ongi kõige ohtlikumad siin, need ikka tunnevad ennast tõsiste alfaisastena ja võtavad hoo maha ainult siis, kui midagi vähemalt sama suurt vastu tuleb. Samas mägedes on nad paratamatult suhteliselt aeglased (oli kordi kus oleks jalutades ka neist mööda saanud), aga jah, tühi rekka on kõige ohtlikkum, ma arvan. Mingit suur “ärapanemist” ma teedel küll pole täheldanud, tuleb lihtsalt tausta teada, nende mentaliteeti sulanduda  ja õnnele loota. Ega Eestis ja igal pool mujal võib ka auto alla jääda.

Ühesõnaga, see eespoolne jutt annab julgust, et kunagi saab see reisiplaan ikkagi teoks tehtud. Ostsin temaatilise t-särgi ka, et ei läheks meelest unistuste poole pürigida. Puhtad särgid hakkasid ka otsa saama.

Written by Madis Maks

May 31, 2010 at 5:15 pm

Posted in india

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: