reisijutud

Riyadh – Dammam

leave a comment »

Saudi Araabia pole eriti turistisõbralik maa. Esiteks on suhteliselt raske infot leida, öömaja on väga kallis ja ühistransport puudub. Aga noh, viriseda pole mõtet, nii et pakkisin asjad, eesmärgiks suplus Pärsia lahes. Ainus variant raudteejaama jõuda on taksoga, no ja taksojuhid on siin üldjoontes ilged m…d. Ega selles midagi nüüd midagi uut või imekspandavat pole, sest sellised on nad vist üldjoontes kõikides mitteheaoluriikides. No ja eks valge turist ole nad ära hellitanud ka oma käegalöömise või rumalusega. Ma lihtsalt endiselt ei mõista kuidas see rahahimu meil nii suur saab olla ja mingit au- ega häbitunnet nad ei oma. No ja naiivitarid on nad muidugi ka, kõigepealt üritavad sulle tünga teha ja kui sellest siis midagi välja ei tule ja sõidu hind on kokku lepitud, proovivad meeleheitlikult selle lühikese aja jooksul mis sa neil seal autos istud, su parimaks sõbraks saada. Kurdavad oma rasket elu ja kes siis kuidas osakb, üritab vestlust suunata ikka sinna, et maru hea oleks kui ma natuke raha annaks ta pere jaoks või veel parem, sebiks talle viisa kuhugi Eroopa Liitu vms.

Ja kõige tobedam on see, et isegi kui sa oled nendega hinnas kokku leppinud (taksomeetrit ei saa usaldada), siis nad ikkagi tiirutavad linnas ringi enne kui su kohale viivad, no lootuses et sa heldid nähes kui pikk tee tegelikult ikkagi ühest punktis teise oli. Lihtsalt väsitav on see taksoga sõitmine, alati sa pead kõigepealt hinna osas kauplema, siin nende möla kuulama, mööda linna tiirutama ja lõpuks veel hinna pärast uuesti sõdima. Aga noh, igavikuga võrreldes on kõik see muidugi tühine ja tegelikult ei tahtnud ma üldse mitte sellest rääkida🙂

Riyadhist Dammamisse on umbes 500 km, pilet ~250EEK (esimene klass, odavamad on välja müüdud). Rongi pääsemiseks tuleb 3 korda passi näidata 6 korda piletit, kott vaadatakse ka läbi. Rong ise on nagu rong ikka, vedur ees, vagunid järel, rattad all ja puha. Tee on korralik, liigume nobedalt edasi. Konditsioneeriga muidugi liialdatakse nagu tavaliselt, mul oli suhteliset soe ja korralik dressikas seljas, aga oleks vabalt võinud veel ühe kergema kampsuni sinna alla panna. Vagun on mõtteliselt pooleks jaotatud mehed siis eespool ja naised tagapool. Ega ma seda alguses ei teadnud, sattusin suhteliselt vaguni keskele istuma ja siis mingis jaamas 2 naisterahvast tulid istusid mu kõrvale. Vagunisaatja oli ka kohe platsis ja kupatas mu hoopis vaguni etteotsa mingi murjami kõrvale istuma.

Sõit ise oli suhteliselt igav, ega seal suut midagi peale kõrbe näha polnud. Ja mitte düünidega liivakõrb nagu filmides, vaid selline trööstitu klibukõrb, aga no vähemalt kaamelipoisid nägin ära. Tegin ühe pildi ka rongiaknast, põhimõtteliselt kogu tee selline oligi, rusikareegel paistis olevat, et kus paar kidurat puukest kasvas, sinna ka küla või linn püsti pandi. Igas suuremas peatuses loeti palvet, ega ma täpselt aru ei saanud millest jutt, aga eks ta vast oli stiilis et ärge muretsege sõbrad, kui Allah annab, küll me siis eluga pärale jõuame.

Nelja tunniga olin kohal, uurisin, et kas õhtul mõni rong Riyadhi tagasi ka läheb, aga kõik piletid olevat välja müüdud, isegi VIP piletid, sest tegemist on nende pühapäevaga. Üldiselt pidavatki nädalavahetusel väga tihe liiklus olema sellel marsruudil, no et kolmapäeva õhtul (see on siis meie reede) hakatakse Riyadhist tulema, jõutakse ööseks Bahreini, mis teatavasti on suhteliselt liberaalne islamimaa, seal saab juba napsu, neiud on lahkemad ja ei käi ainud halattides. Kaks päeva pummeldatakse korralikult, tullakse tagasi ja ollakse korralikud usklikud ja pereinimesed edasi.

Igatahes, otsin mina siis kaardi välja ja selle kohaselt pidanuksin suhteliselt kesklinnas asuma. Mitte ei suutnud aga ennast positsioneerida. Üks kohalik mees sõidab ligi ja uurib, et ega ma eksinud pole. No ma siis seletan, et otseselt nagu pole eksinud, aga et ega päris täpselt ei tea küll kus ma asun ja taheks kesklinna poole minna. Lubab mu lahkesti kohale viia ja istungi autosse. Sõidame siis mööda mereäärt, täitsa kena on. Viimastel aastatel olevat kõvasti arendatud seda piirkonda, korralikud teed ja muruplatsid tehtud, palmid istutatud jne., rongijaam on vähemalt 10km siit, nii et päris pikk jalutuskäik oleks olnud mul🙂

Koos sellesama Magidiga käime bussijaamas ja ta aitab välja selgitada millal bussid tagasi Riyahi lähevad ja palju maksab. Küpses kaval plaan ööseks Dammami jääda, hommikul Bahreini sõita ja õhtul tagasi Riyadhi. Magidi õe juures käisime (päris vinge vanaaegne villa oli tal), aga tuppa mind ei kutsutud. Eks see vist on isegi piisavalt ebatavaline, et selline võõras mees oma majja kutsutakse, nii et ega ma ei pressinud ka. Istusime väljas, mõnus tüüne õhtu oli, jõime kohalikku vürtsist ja teelaadset kuuma jooki, sõime datleid ja mingeid kohalikke maiustusi (magusad asjad neile siin väga meeldivad), ajasime juttu.

Siis sebiti mulle soodsa hinnaga hotell kesklinna, pakkisin asjad lahti ja läksin linna vaatama. Sümpaatne linn, mitte selline kiirteede rägastik nagu Riyadh, inimesed on rahulikumad ja sõbralikumad ja ilm pole ka nii tapvalt palav. Üldse on vist nii, et pealinn on oluliselt teistsugusem kui ülejäänud riik, nii et tasub ikka ringi vaadata – provints ruulib!😉. Kesklinnas turu ümbruses jalutasin peamiselt ja üllataval kombes täiesti tavaline täika kaup müügil – Adibasi dressid, Reedboki tossud ja muu selline kraam. Aga see turuosa kus nad vürtse müüvad, see on fantastiline. Uskumatult erksad ja kontrastsed värvid, eksootilistest lõhnadest rääkimata. Käisin siis ringi ja nuusutasin🙂

Öösel vaatasin mingisugust Kevin Costneri pesapallifilmi. Polegi nii head asja näinud tükk aega.